کلتور او ادب

نقش زنان در آزادی

نویسنده: فضیله کریمی

ماستر فقه و قانون استاد پوهنتون

قابل ذکر است که منظور از آزادی در این مقاله، آزادی که امروز از آن برای زنان تعبیر می گردد نمی باشد. زیرا امروز از آزادی مفهوم دیگری ساختند که اصل معنی و مفهوم آزادی را از بین برده است و حتی برعکس به عنوان آزادی زنان را برده و اسیر خواهشات استعمار نموده است.

نقش زنان در آزادی همانا مسئولیت و تأثیر زنان در آزادی و استقلالیت اندیشه طرز تفکر روش زندگی ساختار خانواده ساختار شخصیتی و بالاخره ساختار اجتماعی بدون وابستگی و متابعت از از ملتها و جوامع دیگر می باشد.

از دیر زمان دو مقوله را در مورد تأثیر و نقش زنان در جامعه بیان می کنند و آن این که زنان نصف پیکر جامعه را تشکیل می دهند و دیگر آن این که زنان با یک دست گهواره و با دست دیگر جهان را تکان می دهند. در این جا مقوله دومی ناقض اولی است و زمان و تجارب نیز ثابت ساخته که زنان نصف پیکر جامعه نبوده بلکه اصل و اساس یک جامعه را تشکیل می دهد. زیرا زن اولین و معتبرترین پرورشگاه و تربیت گاه مرد است.

زن به مثابه یک ماشین است که سازنده مرد می باشد و اگر این مکتب یا ماشین با معیار های ستندرد ساخته شده باشد نتیجه کارش هم خوب است و اگر برعکس باشد پس تولیدات و فارغین آن نیز ناقص و بی ارزش می باشند.

به همین ترتیب اگر زن آزاد منش و مستقل باشد کسانی که تحت رعایت و پرورش وی اند آزاده و مستقل تربیت می گردند و برعکس اگر زنان اسیر و در بند خواست ها و تقالید جامعه باشند کسانیکه تحت پرورش آن ها قرار دارند نیز به همان فکر برده گی و غلامی می باشند.

این قضیه را تاریخ نیز ثابت نموده است. اگر به تاریخ اسلام مراجعه نمائیم به این نتیجه می رسیم که مردان تاریخ اسلام که برای آزادی اندیشه و آزادی جامعه و بالاخره آزادی جهان مبارزه کرده اند همه فرزندان زنان آزاد منش و قهرمان بوده اند.

به طور مثال حضرت محمد (صلی الله علیه وسلم) فرزند یک زن آزاد و عفیف بوده که در دامن وی پرورش یافت و از شیر مادر آزاد تغذیه شد و با آزادی اندیشه انس گرفت که همین آزادی فکر و متفاوت بودن وی با دیگر افراد جامعه سبب شد تا عزلت و گوشه نشینی نماید و به پیامبری برگزیده شود. در اولین روز بعثت فردی که وی را از لحاظ روحی و روانی تقویت کرد باز هم یک زن بود خدیجه الکبری؛ دقیقا این زمانی بود که جامعه عرب مملو از شرک بت پرستی جهالت و خود کامگی اقوام قبائل بود.

اما این زن ازینکه فکر و اندیشه آزاد داشت توانست پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) را حمایت روحی و روانی نماید و اولین پیام رسان آزادی برای دیگران باشد.

زن قهرمان و با اندیشه آزاد مادر صلاح الدین ایوبی است او یک زن آزد منش بود و آرمان آزادی را در سر می پروراند و مردی را تربیت کرد که بیت المقدس به دستانش فتح شد.

همین گونه مادر محمد بن قاسم فاتح و دیگر فاتحان بزرگ اسلام الگو و أسوه نیکو برای بیان نقش زنان در آزادی می باشد.

قابل ذکر است که زنان تنها منحیث یک مربی در استقلال و آزادی نقش ندارند، بلکه خودشان نیز منحیث یک فرد در آزادی رول دارند.

ما در تاریخ زنانی را میشناسیم که مباشرتا از خود قهرمانی هایی را در این عرصه به نمایش گذاشته اند، از جمله ام عماره مدافع پیامبر (صلی الله علیه و سلم) که جان خود را در دفاع از رهبر آزادی محمد (صلی الله علیه وسلم) از دست داده و همین گونه زنان زیادی در تازیخ اسلام وجود دارند که خود برای آزادی جنگیده اند.

بر میگردیم به کشور عزیزمان افغانستان که مهد قهرمانان آزادگان و استقلال طلبان است. اکر در تاریخ افغانستان نظر کنیم به وضاحت معلوم می گردد که همه مردان قهرمان مبارز و آزادی خواه فرزند یک زن آزاده مسلمان و عفیف است.

در جهاد اول دوم و سوم انگلیس در جهاد با ابر قدرت وقت روسها قهرمانان واقعی فرزندان زنان آزاد و پاکدامن بودند و خود زنان نیز از لحاظ مادی و معنوی در آزادی رول مهم و ارزنده را بازی نمودند مانند ملالی میوندی و …

از بحث ما چنین نتیجه میگیریم که زنان نقش اساسی و ارزشمندی را در تحقق آزادی دارند تا زمانی که آزادی و آزدی خواهی در نهاد و سرشت یک زن باشد هرگز در آن جامعه اسارت و بردگی مادی و معنوی نخواهد بود.
به امید آزادی حقیقی و واقعی که خواست همه انسان های آزاد می باشد.

%d bloggers like this:
/* ]]> */